2006. március 16., csütörtök

Zavargunk


kép: lemonde.fr (marseille-i jelenetek)

Mozgolódunk az egyetemen az új foglalkoztatási törvény ellen. Na persze nem csak az ellen, de ellenállásunk jelenleg ebben manifesztálódik.
Most mennem kell, mert feltámadt az utca. Állítólag a szabadság a macskakövek alatt van. Megyek, utánanézek! ;)

Ami korábban történt:
Én az egyik hivatalban csücsültem éppen és a lakhatási támogatáshoz szükséges papírokat töltögettem, amikor valaki felhívott, de kinyomtam, mert éppen egy helyi alkalmazottal beszéltem. A hívást még 4-szer ismétlődött, ötödszörre már én hívtam vissza, hátha valami fontos. Ekkor már megérkezett az sms is, hogy balhé van. H volt, akit visszahívtam. Azt mondta, hogy éppen az egyetem comupter-termében ült és net-re próbált kapcsolódni, amikor bejött egy nő, és elmondta, hogy az egyetemünk főépületében zavargások voltak, elvágtak az elektromos és információs kábeleket, úgyhogy nem működnek a gépek, és egyébként is, most mindenkire kint van szükség, mert 16 órakor kezdődik a tüntetés és felvonulás a Bellcour téren. Szóval rohantam haza a kamerámért, és vetettem egy sort a blogomra is, és most újra itt vagyok.

A tüntetésre menet az egyik lány azt kérdezte, hogy hova sietünk, rég elmúlt már a forradalmak kora, nem lesz semmi komoly, a kérdések nem az utcán dőlnek el úgysem.
Elmúlt a forradalmak kora? - kérdeztem - Mit értesz forradalom alatt? A forradalom az, amivel a szabadságunkat megalapozzuk.
- Ez igaz. - mondta
- Ma is forradalom zajlik.
- Nem igaz.
- Tudod te mi az a forradalom?
- Melyik forradalom?
- Melyik? Egyetlen forradalom létezik. A te saját forradalmad, a világ jobbátételéért tett törekvéseid. A forradalmat nem lehet időkorlátok közé szorítani. A szabadságot nem lehet örök időkre megalapozni, az csakis folyamatként képzelhető el. Nincsen kezdete és nincsen végpontja. Így ma is ez zajlik, mindenkor zajlik.

Amit nem mondtam neki, hogy ugyan kezdete és végpontja nincsen, de kritikus időszakai lehetnek. És ezek a kritikus időszakok egy ember életében sokszor eljöhetnek legyen szó akár egy lokális probléma miatt kialakult civil ellenállásról, akár az egyész társadalmat érintő kérdésről.


18:00
Fergeteges volt a hangulat a tüntetésen. A 16 órai gyülekezőről egy órát késtünk, de utolértük könnyen a tömeget, még félúton sem jártak ekkor. Csináltam egy ~25 perces videót interjúkkal, elég klafa lett. Óriási és hangos volt a menet, a házak ablakaiból pedig végig emberek integettek. Nagyon sokan készültek különböző performanszokkal a demóra, voltak akik koporsót vittek, mások zenéltek, hangszórókból szólt a zene (és helyenként az internacionálé), mások jelmondatokat skandáltak. Incidens nélkül zajlott le. Végül egy térre érkeztünk, interjú-alanyok után kutattunk, és a mellékutcákban szép számban találtunk rohamrendőröket. Minden oldalról körbevették a teret a kis teknőcök, és egy alkalommal munkájuk is akadt, amit meg is örökítettem a kamerámmal.
Egy kb. száz fős csoport - látszólag nem egytemisták, inkább külvárosiaknak tűntek - elzárták az 1-es villamos vonalát és néhány percig az autóforgalmat is feltartották, amire a teknősök zárt sorokba rendeződtek, és lassan közeldtek. Még mielőtt bárkivel találkozhattak volna, mindenki elillant.
Olyan volt ez mint az erős és oktondi teknősök, és a fürge és ravasz nyuszik harca. A nyuszik átfutottak egy másik helyre zavart kelteni, a teknősök meg unottan cammogtak utánuk.
Kellene egy firewire csatlakozó, mert anélkül nem tudom feljátszani a videót. Ha sikerül megoldanom a problémát, akkor feltöltöm a cuccot.

Következő megmozdulás szombaton lesz. Még többen és még eltökéltebbek leszünk.

Nincsenek megjegyzések: